Umenie: Ján Sambucus

Pridať do obľúbených
  • Vojtech Jankovič 14. november 2011 @16:43

    Doteraz bolo v emisii Umenie zvykom pod reprodukciou umeleckého diela uvádzať veľkými písmenami meno autora diela, pričom názov diela bol uvedený menšími písmenami. Ná známke Ján Sambucus došlo k zámene (omylom alebo zámerne?), čo vnáša istý zmätok, lebo človek navyknutý na zaužívaný spôsob si myslí, že Ján Sambucus je autor a Tobias Stimmer je portrétovaná osobnosť a nie naopak.
    Okrem mierneho zmätku, z uvedeného vyplýva, že známka nie je v prom pláne venovaná umeniu a umelcovi (čo je podľa mňa primárny zámer emisného radu Umenie), ale vyzdvihuje zobrazovanú osobnosť (čo je zámer emisného radu Osobnosti).

    Prosím o vysvetlenie dôvodov a uvedenie, či ide o jednorázovú zmenu alebo doteraz zaužívaná koncepcia uvádzania autorov a názvov diel už neplatí.

    Poznámka: Nemám nič proti zobrazovaniu významných slovenských rodákov (skôr naopak - takéto iniciatívy vítam), nemalo by to byť však na úkor zrozumiteľnosti a dodržiavania niektorých rokmi zabehnutých dobrých zásad.

  • peter 15. november 2011 @16:55

    Tohtoročná známka emisného radu Umenia Jan SAMBUCUS sa líši od doterajšej, dlhodobo akceptovovanej koncepcie vydávania týchto známok. Primárnou úlohou bolo vždy predstavaviť významného umelca a na známke spropagovať jeho niektoré význanmé umelecké dielo. Na známke vyobrazený a uvádzaný Ján Sambacus nie je autor diela, ale je zobrazený ako osobnosť, ktorú vytvoril Tobias Stimmer, ktorý je však v úzadí predkladaného zámeru.
    Ak bolo vydavateľským zámerom poukázať na dielo a zásluhy Jana Sambuca, potom táto známka mala vyjsť v emisnom rade Osobnosti. Podľa môjho názoru nemožno nejakú známky zaradiť do emisného radu len tým spôsobom, že bude mať rozmery a tlačovú úpravu ako známky radu Umenie, a pritom nespĺňa základné náležitosti vo vzťahu autor - dielo a vlastne samotná známka ako taká nie je venovaná umeniu. Dodržiavanie istých dlhodobých zásad v našej známkovej tvorbe jej vytvára štatút dôveryhodnosti a akceptovateľnosti aj vo vzťahu k zahraničnej známkovej tvorbe. Žiadalo by sa na týchto základných tradičných princípoch aj naďalej zotrvávať.